Nieuwkomer Weekmail betreedt top 20 grootste nieuwsmerken van Nederland

Het dit jaar gestarte nieuwsplatform Weekmail bereikte deze maand de mijlpaal van 70.000 abonnees. Hiermee komt de dienst binnen op de twintigste plek van landelijke/regionale nieuwsmedia, in de lijst die elk kwartaal wordt opgesteld door het Nationaal Media Onderzoek.

Wie zich inschrijft bij Weekmail ontvangt wekelijks een overzicht van het belangrijkste nieuws uit, van en over hun eigen gemeente, de inwoners, lokale bedrijven en de plaatselijke (sport)verenigingen, buurthuizen en meer. Weekmail selecteert uit duizenden bronnen alle berichten die lokaal interessant zijn. “We zien dat ook mensen die al goed de bestaande lokale media in de gaten houden, toch elke keer weer iets nieuws ontdekken in de Weekmail”, aldus oprichter Sjoerd van der Hoorn. “Dit maakt de Weekmail de perfecte aanvulling op de bestaande lokale media.”

Landelijk actief

Weekmail is actief in elke gemeente van Nederland en vult met haar nieuwsbrieven het gat op dat is ontstaan toen media van gedrukt, naar online zijn gegaan. Elke week ontvangen abonnees een overzicht van het belangrijkste lokale nieuws. De berichten die je niet interesseren sla je over; nieuws waar je meer over wilt weten kan je bij de bron verder lezen. Je bent dus altijd van alles op de hoogte zonder dat je zelf op zoek hoeft naar het lokale nieuws.

Sjoerd van der Hoorn: “De kracht van Weekmail is dat we al het nieuws in een prettig te lezen format presenteren zonder dat je zelf naar nieuws op zoek hoeft te gaan. Daarnaast hebben we een directe connectie met onze lezers. Als zij een opmerking of tip hebben, sturen ze simpelweg een reply op onze nieuwsbrief. Door deze laagdrempeligheid weten we dus precies wat er speelt, in tegenstelling tot traditionele media, waarbij de redactie veelal zelf maar in moet vullen wat ze denken waar hun lezers tegenaan lopen.”

Bereik

Weekmail heeft met 70.000 abonnees landelijk nu een groter bereik dan PZC (69.000), Haarlems Dagblad (46.000), Leidsch Dagblad (44.000), De Gooi- en Eemlander (37.000), en het Friesch Dagblad (20.000). Het doel is om de huidige groei niet alleen te behouden, maar te versnellen, en Weekmail binnen twee tot vier jaar in de top vijf te zien.

Rapport NMO Bereik Dagbladen

CategorieTitelGemiddeld bereik print 13+ (Abs)Gemiddeld bereik print 13+ (%)
Landelijke dagbladenAD Dagbladen747.0004,9
Landelijke dagbladenDe Telegraaf*639.0004,2
Landelijke dagbladende Volkskrant495.0003,3
Landelijke dagbladenNRC270.0001,8
Regionale dagbladenNoordhollands Dagblad*206.0001,4
Landelijke dagbladenTrouw204.0001,3
Regionale dagbladende Gelderlander193.0001,3
Regionale dagbladenDe Limburger*189.0001,2
Regionale dagbladenBrabants Dagblad176.0001,2
Regionale dagbladende Stentor169.0001,1
Regionale dagbladenDagblad van het Noorden166.0001,1
Regionale dagbladenEindhovens Dagblad149.0001
Landelijke dagbladenHet Financieele Dagblad115.0000,8
Regionale dagbladenDe Twentsche Courant Tubantia115.0000,8
Regionale dagbladenBN DeStem113.0000,7
Regionale dagbladenHet Parool112.0000,7
Landelijke dagbladenReformatorisch Dagblad107.0000,7
Regionale dagbladenLeeuwarder Courant98.0000,6
Landelijke dagbladenNederlands Dagblad80.0000,5
Regionale dagbladenPZC69.0000,5
Regionale dagbladenHaarlems Dagblad*46.0000,3
Regionale dagbladenLeidsch Dagblad*44.0000,3
Regionale dagbladenDe Gooi- en Eemlander*37.0000,2
Regionale dagbladenFriesch Dagblad20.0000,1
*) Het bereik van de digitale replica’s van De Telegraaf, Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, IJmuider Courant, De Gooi- en Eemlander, Leidsch Dagblad en De Limburger is in NMO Online in Q1 2024 niet volledig gemeten. Het gemiddelde bereik van de digitale replica en de editie (print + digitale replica) in NPMM 2024-II is van deze titels niet volledig.

Bron: https://nmodata.nl/printing/dagbladen-editie-print-replica (gebruik de Filteren knop om “Dagbladcombinaties” buiten beschouwing te laten; dit zijn alleen totalen van de reeds genoemde dagbladen)

Weekmail brengt je al het laatste nieuws