Over Weekmail

Concept

De nieuwsbrieven van Weekmail worden grotendeels geautomatiseerd samengesteld met het idee dat je op die manier niks hoeft te missen en niet zelf meerdere sites en sociale media in de gaten hoeft te houden om op de hoogte te blijven van wat er speelt in je omgeving. Elke editie staat bomvol berichten uit onder andere verschillende media, verenigingen, bedrijven en de gemeente. Dit alles handig gecategoriseerd zodat je bijvoorbeeld snel de sportartikelen over kunt slaan als dat niet jouw ding is.

Zie je een bericht dat interessant is, tik er dan op om het hele verhaal te lezen op de oorspronkelijk site. Op deze manier kan je zo veel tijd nemen om van het nieuws op de hoogte te blijven als je zelf wilt. De één houdt van koppensnellen, de ander gaat er lekker een ochtend voor zitten.

Door over de Weekmail te vertellen aan vrienden, familie, collega’s, klanten en overige bekenden hoeven zij ook niks te missen!

Ontstaansgeschiedenis

De (toen nog Witte) Weekmail is gestart door Sjoerd van der Hoorn toen eind 2018 het lokale huis-aan-huis nieuwsblad in gemeente Kaag en Braassem stopte, en daarmee ook de laatste laagdrempelige manier om op de hoogte te blijven van wat er speelde in de dorpen. Om toch iets mee te krijgen, stelde hij voor eigen gebruik een lijst aan websites die regelmatig interessante nieuwtjes hadden op, om die dan af en toe langs te lopen. Van het een kwam het ander; de links naar deze nieuwtjes werden via het nieuwsbrievenplatform Revue van de Nederlandse Martijn de Kuijper en Mohamed El Maslouhi in een nieuwsbrief gezet en verzonden aan familie en bekenden. Het opstellen van de Weekmail was een vrij intensieve hobby en kostte zo’n één aan twee avonden werk per editie. Ondertussen nam het aantal lezers elke week toe doordat mensen hun vrienden, familie en bekenden vertelden zich ook aan te melden.

Revue werd een paar jaar later overgenomen door Twitter (nu X) en in 2021 stopgezet. Om toch de nieuwsbrief te kunnen blijven sturen en omdat er geen ander soortgelijk platform bestond, moest er zelf iets gemaakt. Dit was ook gelijk de start van wat nu de Weekmail is; terwijl Sjoerd het nieuwe systeem bouwde werd het zo opgezet dat zo veel mogelijk taken met betrekking tot het verzamelen en categoriseren van nieuws werd geautomatiseerd. In plaats van twee avonden in de week, kostte het maken van de nieuwsbrief nog maar één dag en later zelfs niet meer dan een uur.

Ondertussen kwam er steeds vaker het verzoek van inwoners van buurtgemeenten of de Weekmail niet ook dáár uit zou kunnen komen. Omdat dit technisch gezien al mogelijk was, werd halverwege 2023 begonnen met een paar pilotnieuwsbrieven voor verschillende gemeenten. Niet alles ging goed en soms kwamen er berichten in een nieuwsbrief terecht die daar niet thuis hoorden, maar samen met de proeflezers zijn de grootste fouten aangepakt. In 2024 is de knoop doorgehakt en de Weekmail voor alle gemeenten in Nederland beschikbaar gemaakt. Er zit elke avond nog steeds veel werk in maar met hulp van suggesties van lezers wordt de volgende editie van de Weekmail nét weer iets beter dan de vorige!

Veelgestelde vragen

Waarom krijg ik meer dan één Weekmail in de week?

In sommige gemeenten speelt zo veel, dat alle berichten in één nieuwsbrief verwerken een vrijwel onleesbare Weekmail tot resultaat heeft. Omdat we niet voor jou de keus willen maken wat je wel of niet wilt lezen, sturen we daarom in sommige (grotere) gemeenten op meerdere dagen een Weekmail. Bij het aanmelden kan je zien op welke dagen dit precies is voor jouw editie.

Hoe kan ik artikelen van mijn organisatie in de Weekmail krijgen?

We delen in principe graag berichten van elk lokaal initiatief zoals verenigingen en bedrijven. Omdat we met een geautomatiseerd systeem werken, is het ’t handigste om ons via Tip de redactie een link te sturen naar de pagina met daarop het overzicht van jullie nieuwsberichten. Je kunt ook altijd een mailtje sturen!

Hoe kan ik me uitschrijven?

We proberen het zo makkelijk mogelijk om je uit te schrijven van onze nieuwsbrieven. Boven- en onderaan elke Weekmail staat een link die je aan kunt tikken om je af te melden. Kan je het niet vinden, dan kun je ook terecht op onze Afmelden pagina en daar je mailadres achterlaten. Tot slot mag je ook altijd een mail (terug) sturen en dan gaan we er zo snel mogelijk mee bezig!

We vinden het fijn om horen waarom je de Weekmail niet meer wilt ontvangen, zeker als er iets is dat we kunnen doen om je ervaring beter te maken.

Ik wil iets anders weten?

Je kunt altijd een bericht sturen via onze Contact pagina, een mail sturen aan info@weekmail.nl of reageren op de Weekmail en we komen zo snel mogelijk bij je terug!

Weekmail brengt je al het laatste nieuws